torsdag 1. september 2016

Game of Thrones: Lese bøkene, se serien - eller begge deler?

I 1996 kom første bok i fantasyserien A Song of Ice and Fire ut, og fjorten år senere kom tv-serien basert på bøkene ut. Både bokserien og tv-serien har blitt enorme suksesser, og mange spør seg kanskje, hva er best? I dette innlegget vil jeg gi min mening – og anbefaling til hva du bør velge.

For det første vil jeg presisere at bok og tv er to svært forskjellige medier, med helt forskjellige muligheter. Det er ikke ønskelig at tv-serien skal være en så nært som mulig kopi av bokserien, da den da vil kunne miste muligheter til å skape god tv, i tillegg til at dette ville blitt kjedelig å se på for alle som har lest bøkene.

Den første boka og den første sesongen av tv-serien er svært like, så like at mange anbefaler å hoppe over første bok hvis du har sett sesong 1. Likevel, det er enkelte hendelser som ikke er tatt med i tv-serien, i tillegg til at man i bøkene får innsyn i karakterenes indre liv. På grunn av dette mener jeg det er god grunn til å starte med første bok. Senere glir bøkene og tv-serien stadig mer vekk fra hverandre, og enkelte handlingsforløp er svært forandret fra bokserie til tv-serie. Det har til og med gått så langt at tv-serien har gått forbi bøkene, noe som utvilsomt vil føre til et enda større skille mellom bøkene og tv-serien. På grunn av denne avstanden vil jeg si det er lett å se på bokserien og tv-serien som to separate verk, og derfor vil det etter min mening være god grunn til å både lese bøkene, og se serien. Liker du den ene varianten er det ganske stor sannsynlighet for at du vil like den andre. De er like nok til at du vil få en lignende opplevelse, men ulike nok til at du ikke vil føle at det er ren repetisjon. Hvis du hverken har lest bøkene eller sett serien ennå, anbefaler jeg at du setter i gang, og velger hva du vil begynne med ut fra egen preferanse.

Hvis jeg likevel må velge det ene framfor det andre, er jeg kanskje en smule større tilhenger av tv-serien, noe som antageligvis kommer av at jeg så den før jeg leste bøkene. Likevel mener jeg det absolutt er verdt å få med seg både bokserien og tv-serien, så min anbefaling er; Ja takk, begge deler!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar